Bouwkundig detailleren voor tekenaar en ontwerper:Transport op het werkVoor de volgende onderwerpen ga naar:vertikaal transport; horizontaal transport; |
Vertikaal transport:
Voor vertikaal transport kan men indien nodig hefwerktuigen gebruiken.Tot de hefwerktuigen worden onder meer gerekend de lieren, takels, dommekrachten, vijzels, liften, kranen, heftrucks, stapelaars, etc.
Handmatig vertikaal transport in het verleden:
bron tekstfragment: Materialen en technieken in oude bouwwerken - Rijksdienst voor de Monumentenzorg (april 1983)(Handmatig is niet machinaal)
Heden:
Handmatig vertikaal transport lijkt te zijn verdwenen, maar niets is minder waar.
Op de foto links (ca 1920) mijn opa met zijn timmerende collega's en boven hen hangt in het midden een pokhouten takel met meerdere schijven voor het benodigde vertikale transport.
Op de foto rechts (genomen in het centrum van Delft april 2016) een stalen takel voor het vertikale transport tijdens een verbouwing.
bron onderstaande tekst:
Gereedschappen, steigers en werktuigen in het bouwvak (Jellema 1934)
en
Machines, gereedschappen en werktuigen in het bouwbedrijf (Polling 1963)
bron naaststaande tekst:
PBNA aannemerscursus vakdiploma burgerlijke- en utiliteitsbouw 1976 |
Horizontaal transport:Kruiwagen
| ||
Kruiwagen met hulpmotor:Kroatie 2006 | ||
De elektrische kruiwagen:Nu de elektrische fiets zich dankzij de grijze golf voorgoed in het straatbeeld genesteld heeft, is het de beurt aan een nieuwe innovatie: de elektrische kruiwagen.
|
Het storten van beton:
bron tekst: Betoniek september 1973afbeeldingen: Beton deel 1 (W. van der Schrier) UTS 1964
Bij het storten van een betoncontructie moeten aanvoer en transport van de betonspecie vlekkeloos verlopen om zo economisch mogelijk te werken. Door een juiste keuze van het materieel, een goede planning en afstemming van transportmiddel op betonsamenstelling of omgekeerd kunnen storingen worden voorkomen. Vroeger was het materiaal duur en arbeid relatief goedkoop, zodat voor een omvangrijk stort de inzet van veel arbeiders en eenvoudige transportmiddelen de meest economische oplossing was.
Het was een rare ervaring, mijn eerste grote funderingsstort als praktikant.
Timmermannen, metselaars en opperlieden van andere werken uit de buurt, welke daar een dag gemist konden worden, kwamen langs met een kruiwagen. En tijdens de middag kwam zelfs nog de directeur in zijn nette pak een uurtje mee kruien.
Het was zwaar werk, doch ik was jong. Het lastigste was om op de kruiplank te blijven, vooral in de bocht en het storten van de beton op de juiste plaats.
Toen arbeid ten opzichte van het materieel steeds duurder werd, heeft men gezocht naar betere en minder arbeidsintensieve transportmiddelen. Tegenwoordig kan de aannemer over een verscheidenheid aan betrouwbare transportmiddlen beschikken, elk met zijn voor- en nadelen.
Welke transportmethode in aanmerking komt, is in de eerste plaats afhankelijk van de economie, waarbij een groot aantal aantal factoren meespeelt, zoals:
- omvang van het stort;
- vorm van de constructie;
- storttempo;
- soort betonspecie (licht- of grindbeton);
- verwerkbaarheid;
- plaats en bereikbaarheid van het stort;
- personeelsbezetting;
- beschikbaar materieel;
- al dan niet inschakelen van een betonmortelcentrale.
De volgende tranportmiddelen kunnen worden/werden gebruikt, eventueel in combinatie met elkaar:
- kruiwagens;
- (motor)japanners;
- stortgoten;
- kraan met kubels;
- betonpompen;
- truckmixers;
- kipauto's;
- lorries, monorails;
- transportbanden.